jam!!!.. masa.. dulu x pntig, skrag?.. bapak die.. daa laju sihhh..

jam!!!.. masa.. dulu x pntig, skrag?.. bapak die.. daa laju sihhh..
arwah ayah aku meniggal 8 hari ak nk exam, dulu2 mmg pernah r mglamun s0rag2.. nty da keje nk kasi ayah & ma duit bulan2, nnty rayer nk bli baju rayer, nnty da sakit aku nk suapkan bubur... fuhhh!.. mgeluh ak.. sumer x kesampaian.... ak niy bukan anak y baik, selalu jgak wt ma marah.. tp xder r tahap derhaka si tanggang tuh.. ak nih pemalas, skarg pun still ag.. tp da 0k lar ckit ann.. da sedar diri.. beza giler nga dulu... bilik b'sepah2.. bengo0ng ak nih!.. skag da mature d0k umah sewa.. sumer da pndai.. paling best da x cm dulu, dulu ma y kejutkan.. skrg da x lagiiiiiiii........ apa aku nk ckp, syg apa y masih ader, jgn nk leka sgt.. o0wkeh!!..

Tuesday, February 14, 2012

ARWAH AYAHANDAKU...

 


Ayah aku seorang yang warak, tegas tetapi tetap berlembut dengan anak-anak....

Ayah seorang yang teramat baik, sehinggakan kalau ada silapku...

Ayah akan meminta tolong ibu untuk menasihatiku...

Ayah seorang yang teramat menjaga hati dan perasaan anak-anaknya...

aku mengorat ngan pkwer aku pun dia tak marah...

sempoi jer aku ngorat depan dia...

jangan kata nak marah aku..

tegur aku pun tidak...

kalau ingat-ingat balik...

kelakar ugak do0k??..

hahahaha..


Sampai kesaat niy aku masih ingat dia auw...


DETIK-DETIK PEMERGIAN ARWAH...


8 hari sebelum aku exam SPM...

arwah meniggalkan aku...

kira-kira dalam 7.30 pagi selepas arwah menghantar adik kembarku ke sekolah...

arwah telah dilanggar dengan...

sebuah kereta Waja..

seorang pemandunya yang berambut panjang...

pemandu tersebut dalam perjalanan untuk balik ke kampung untuk menyambut Hari Raya Qurban...

Hajat arwah yang ingin mengorbankan dua ekor lembunya tidak kesampaian...

menitis air mata Mak dengan pemergian Ayah yang tidak disangka-sangka..

seluruh keluarga kelu tanpa sepatah bicara...


Ketika hayat arwah masih ada...


arwah telah mewasiatkan " sekiranya saya mati nanti, jangan kebumikan saya di tanah perkuburan disini... kebumikan jasad badan saya di Thailand ". kata Ayah kepada Mak.. 


Thailand adalah tempat asal Ayah aku, dan aku mempunyai 4 abang tiri yang tiggal disana...

semuanya telah berkeluarga..

tidak dinafikan abang-abang tiri aku semuanya mengikut jejak arwah ayah aku...

seorang yang alim dan tegas...


rupanyanya ada alasan arwah tidak mahu tanam di Malaysia...


Pada hari yang sama arwah dikebumikan di Thailand..

kira-kira waktu Asar, barulah semua urusan jenazah selesai...

tidak lama kemudian aku, mak, adik perempuan aku dan 2 orang abang tiri aku menaiki van jenazah menuju ke Thailand... 


kira-kira 2 jam perjalanan...

sampailah di Thailand...

setelah semua urusan di imegresen selesai...

kami meneruskan perjalanan ke rumah Arwah...

Dari Malaysia ke Thailand agak jauh walaupun seberang... 

apakan daya, wasiat tetap wasiat...


Arwah dikebumikan selepas isyak...

Arwah dikebumikan di tanah perkuburan berhampian dengan masjid...

TERKEJUT aku dengan kehadiran orang kampung yang begitu sesak....

seakan-akan Arwah seorang Ahli Politik..

percaya atau tidak.. 

itulah hakikatnya...

begitu besar penghormatan mereka terhadap Arwah...

dan begitu berlainan cara mereka berbanding kita di Malaysia..


- wanita tidak dibenarkan masuk ke laman perkuburan

- menjaga kubur Arwah mengikut kemampuan

- menziarahi ke kubur Arwah setiap pagi Jumaat

- Anak-anak membaca Al-Quran/ Yaasin 

 ( Al-Quran dibaca bukan sekadar 1,2,3 helai tetapi 30 juzuK Al-Quran )

betapa hormatnya mereka kepada Arwah...


sebenarnya itulah sebab Arwah mahu dikebumikan disana...

kerana ADAT...

kalau di Malaysia...


meninggal...

dihebohkan/ disebarkan...

dijenguk/ menziarah...

bacaan yaasin... (kadang-kala mengumpat)

dimandikan...

dikebumikan...


kemudian ---------------> senyap!!! Hari Raya Baru pergi kubur...

aku tak tujukan kat siapa-siapa..

aku sendiri pun begitu deh................


aku bercerita bukan menunjuk...

bukan mengaibkan orang...

bukan menjatuhkan orang...

tapi kerana ingin berkongsi...


sayanglah ayah korang dengan baik...

hidup mati bukan kerja kita................

aku pun bersosial jugak...

tapi ada batasnya....

aku bukan setiap hari di tikar sejadah...

tetapi, sekurang-kurangnya...

lakukan kewajipannya...

ingat dari mana asal kita...

apa sebab adanya kita...

kemana kita akan pergi lepas ni....

macam mana Allah tentukan kematian aku..

di jalan rayakah??..

di tikar sejadahkah??..

di tengah-tengah kita berdatingkah??...

di tengah-tengah kita membaca Al-Quran kah??..

di waktu kita menghadap ilmu kah??..

di saat kita tidurkah??..


aaaaaahhhhh!..........byak arrr................


"SEJAUH MANA KITA!!.. INGAT MATI AKAN MENJEMPUT ANDA!!!!!!..."


WAALLAHUALAM....sesungguhnya MATI itu PASTI!!..


renungkan...


Apabila mayat diletakkan untuk disembahyangkan maka menyerulah suara dari langit tiga kali:

a. Wahai anak adam segala amal mu telah kamu lakukan akan kamu lihat.

b. Wahai anak adam, jika amal kamu itu baik kamu akan lihat baik.

c. Wahai anak adam, jika amal mu itu buruk maka kamu akan lihat buruk.



itu jer........................................ assalamualaikum!!..

thanks sebab baca...

walaupun yang bawah niy jer korang baca..

kahkahkah..

suka pulak aku ni...

apa-apa pun ingatlah Allah...


   :::::

  (^_^)V... PIECE!!!....

 (_|   |_)

  ||||||||||||

|||||||||||||||||

   0  0












No comments:

Post a Comment